معرفی کانال‌های تلگرام برای یادگیری و تقویت زبان ترکی آذربایجانی
«کتابخانه‌ی اوخوجان»؛ ویدیو-کتاب‌های کودک و نوجوان به زبان ترکی آذربایجانی؛ اپلیکیشن، کانال تلگرام، کانال یوتیوب، صفحه‌ی اینستاگرام اوخوجان
زلزله خوی و ترکیه، رزومه‌ی شرکت‌های عمرانی، پیمانکاران، انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی
آدرس آموزشگاه های ترکی استانبولی در تبریز با تدریس مجید عزمی
کلاس های آموزش زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه های مختلف ولیعصر تبریز
کلاس های آموزش زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه های مختلف نصف راه تبریز
کلاس های آموزش زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه های مختلف آبرسان تبریز
حمایت مالی از کلاس‌ها و دوره‌های زبان ترکی آذربایجانی
آموزش گام به گام زبان ترکی آذربایجانی (فایل pdf + فایل صوتی)
تبلیغ رایگان در سایت azmiaz.org
کلاس‌های آموزش زبان ترکی استانبولی در تبریز ۰۹۱۴۹۱۷۳۲۱۷
ترجمه کتاب و مقاله از ترکی استانبولی به فارسی و از فارسی به ترکی استانبولی
رزومه به ترکی استانبولی | ترکی آذربایجانی
خودآموز ترکی استانبولی
چگونه محصول یا خدمات خود را در ترکیه و آذربایجان بفروشیم؟
تولید محتوا و تبلیغ نویسی به زبان ترکی با هدف بازاریابی و صادرات به جمهوری آذربایجان و ترکیه (مشتری‌یابی بین‌المللی)
چگونه ترکی استانبولی | ترکی آذربایجانی را آنلاین یاد بگیریم؟
بهترین روش آموزش ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی به صورت آنلاین
آموزش درس به درس ترکی استانبولی (فایل pdf + فایل صوتی)
سوابق نویسندگی، مترجمی و تدریس مجید عزمی
چگونه در خانه ترکی استانبولی یاد بگیریم؟
مزایای آموزش آنلاین ترکی استانبولی
ترکی استانبولی، دوره تابستانه، 1398
تدریس ترکی، مجید عزمی، 09149173217
سیزده بدر کجا برویم؟
″Allah mənə bir uşaq verəydi, çolaq, kor, şil olaydı da malım ona qalaydı″
Türk - İslam dünyası çin mallarını nasıl boykot edebilir? Öneriler
دوره های متنوع ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی با تدریس مجید عزمی
İranda müşteri bulmak için bazı öneriler ve tavsiyeler
تبلیغات به زبان ترکی، تبلیغ نویسی و تولید محتوای ترکی برای پیدا کردن مشتری خارجی و حضور در بازارهای ترکیه و آذربایجان و کسب درآمد ارزی
برنامه ریزی برای کنکور تجربی

امروزه بسیاری از دانش آموزان رشته تجربی را انتخاب می کنند. انتخاب رشته تجربی نیز اغلب به خاطر امنیت شغلی بسیار بالای رشته های دانشگاهی آن به ویژه رشته های دندانپزشکی، پزشکی، مامایی، پرستاری، رادیولوژی، زیست شناسی و... است. این رشته ها علاوه بر ایران در بسیاری از کشورها نیز بازار خوب و درآمد عالی دارند و در اغب موارد امنیت شغلی بالایی دارند. علاوه بر این، به خصوص در ایران از شان اجتماعی بسیار بالایی نیز برخوردارند. از آنجایی که برای این رشته ها تقاضای زیادی وجود دارد و امروزه اغلب داوطلبان کنکور می خواهند در این رشته ها قبول شوند، بنابراین رقابت بسیار شدید و تنگاتنگ است. مسلما هر چه رقابت شدیدتر باشد نیاز است که داوطلبان کنکور با دقت بیشتری عمل کنند. یعنی برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. یعنی وقتی که اکثریت داوطلبان کنکور، در گروه تجربی شرکت می کنند، داوطلبان این گروه باید برنامه ریزی دقیق تر، منسجم تر و علمی تری داشته باشند. حال باید به این سؤالات جواب بدهیم که چگونه برای موفقیت در کنکور تجربی برنامه ریزی کنیم؟ بهترین برنامه ریزی برای کنکور تجربی چگونه است؟ بهترین دفتر برنامه ریزی برای کنکور تجربی کدام دفتر برنامه ریزی است؟ چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم؟ روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ چگونه درس بخوانیم؟ چگونه برای تست زدن برنامه ریزی کنیم؟ چگونه برای مرور درس ها برنامه ریزی کنیم؟ در کدام آزمون های آزمایشی شرکت کنیم؟ چگونه برای آزمون های آزمایشی برنامه ریزی کنیم؟ چگونه برنامه درسی خود را با آزمون های آزمایشی هماهنگ کنیم؟ کتاب های درسی و کمک درسی را چگونه انتخاب کنیم؟ در کدام کلاس کنکور ثبت نام کنیم؟ آیا معلم خصوصی بگیریم؟ چگونه مشاوره برنامه ریزی بگیریم؟

اینها سؤالاتی هستند که ذهن اغلب داوطلبان کنکور، به خصوص داوطلبان کنکور تجربی را به ذهن خود مشغول کرده و گاهی هم استرس زا است. البته طبیعی هم هست، به هر حال کنکور نقش مهمی در زندگی بسیاری از داوطلبان دارد.

برای این که بتوانیم به این سؤالات پاسخ دهیم و برای کنکور تجربی برنامه ای ارایه دهیم، قبل از هر چیز باید ماهیت کنکور تجربی را از نظر برنامه ریزی بررسی کنیم؛ به عبارت دیگر باید بدانیم برای رسیدن به موفقیت در کنکور تجربی لازم است چه کارهایی انجام دهیم. حتما می دانیم که مهمترین کار برای موفقیت در کنکور درس خواندن است؛ اما...

 

چگونه برای موفقیت در کنکور درس بخوانیم؟

پیش نیاز برنامه ریزی درسی برای موفقیت در کنکور دانستن این نکات بسیار مهم است: ضریب هر درس، قوت و ضعف داوطلب در هر یک از دروس.

ضریب هر درس به ما نشان می دهد که برای هر درس چه قدر باید زمان، انرژی و حتی پول صرف کنیم.

قوت و ضعف داوطلب در هر یک از دروس، نیز یعنی این که هر داوطلب در کدام درس ها ضعیف و در کدام درس ها قوی است.

 

خب ببینیم ضریب هر درس در کنکور تجربی چقدر است:

متأسفانه نکته ای که بسیاری از داوطلبان کنکور بدان توجه نمی کنند این است که ضریب کل دروس تخصصی 3 برابر ضریب دروس عمومی است. به عبارت دیگر بسیاری از داوطلبان فکر می کنند که ضریب درس شیمی 3 و ضریب درس زبان فرهنگ و معارف اسلامی هم 3 می باشد! حال آنکه این طور نیست. دروس تخصصی یک ضریب کلی دیگر هم دارند که 3 است. در واقع ضریب درس شیمی 9 است. بنابر این شما باید 3 برابر درس فرهنگ و معارف اسلامی برای شیمی وقت، انرژی و البته هزینه (خرید کتاب، شرکت در کلاس و...) صرف کنید. بر این اساس، نقش هر یک از دروس در کنکور تجربی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

 

نام درس

ضریب درس    

نقش و اهمیت در کنکور تجربی  

نقش و اهمیت در کنکور تجربی     

زیست شناسی

4 * (3)

 

%75

%27.5

شیمی

3 * (3)

%20.5

فیزیک

2 * (3)

%13.5

ریاضی

2 * (3)

%13.5

ادبیات

4

 

%25

%9

فرهنگ و معارف اسلامی

3

%7

زبان عربی

2

%4.5

زبان انگلیسی

2

%4.5

همان طور که در جدول مشاهده می کنید، نقش دروس تخصص در کنکور 75 درصد است؛ به عبارت دیگر، داوطلب کنکور گروه تجربی باید 75 درصد یعنی سه چهارم وقت و انرژی و هزینه‎ای را که برای کنکور می‎گذارد به دروس تخصصی و 25 درصد  یعنی یک چهارم آن را هم به دروس عمومی اختصاص دهد. فرض کنیم یک داوطلب کنکور تجربی هر ماه 300 ساعت درس می‎خواند، با توجه به این جدول او باید 225 ساعت درس های تخصصی و 75 ساعت درس های عمومی را مطالعه کند.

همگان بر اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی واقف اند و توصیه به مطالعه زیاد این درس می‎کنند. اما چگونه و چقدر باید زیست شناسی خواند؟ برای موفقیت در کنکور تجربی روزی چند ساعت باید زیست شناسی خواند؟ در بین دروس تخصصی، درس زیست شناسی اهمیت فوق العاده ای دارد. اگر داوطلبی در هر 10 روز 100 ساعت در میخواند بهتر است حدود 27.5 ساعت به مطالعه درس زیست شناسی بپردازد. بنابراین داوطلب کنکور تجربی مطالعه درس زیست شناسی را در برنامه روزانه خود بگنجاند. یعنی اگر روزانه، به طور مثال 10 ساعت درس می خواند، باید 2.5 تا 3 ساعت هم زیست‎شناسی بخواند.

درس شیمی هم در کنکور تجربی اهمیت زیادی دارد؛ طوری که باید بگوییم داوطلب کنکور گروه تجربی باید هر روز 2 ساعت شیمی بخواند (البته اگر روزی 10 ساعت در می خواند).

میزان وقت و انرژی و هزینه ای را که داوطلب باید برای هر درس بگذارد، از جدول فوق قابل محاسبه است.

منظور از وقت و هزینه (پول) را توضیح دادم. منظور از انرژی هم این است که سعی کنید ساعاتی از روز را به مطالعه دروس پراهمیت اختصاص دهید که پرانرژی‎تر هستید.

حال سؤال دیگری پیش می آید. شاید داوطلبی بگویم که مثلا "من در درس زیست شناسی هیچ مشکلی ندارم و اصلا همین الان تست ها را بالای 90 درصد می زنم و در آزمون آزمایشی هم 99 درصد زدم. حال می خواهم به جای آن برای درس زبان انگلیسی و ریاضیات وقت و انرژی بیشتری بگذارم."

 

برنامه ریزی رایگان برای کنکور تجربی با توجه به ضریب، نقش، و اهمیت هر درس جهت موفقیت در کنکور تجربی

 

جواب من این داوطلب عزیز این است که، در شروع درس خواندن برای کنکور، سعی کنید طبق همین جدول مطالعه کنید. البته اگر واقعا در درس یا درس‎هایی خیلی خیلی زیاد قوی هستید می توانید در حدود چند درصد (حداکثر 3 درصد) از وقت و انرژی و هزینه آن می توانید به درس یا درس هایی که ضعیف هستید اضافه کنید. اما این کار را کم کم انجام دهید و نتیجه را ببینید. اگر پیشرفتتان در درسی که از زمان و انرژی و پول (منظورم از پول، پولی است که برای آن درس صرف می کنید، تا کتاب کمک آموزشی، کتاب تست، فلش کارت، نرم افزار، اپلیکیشن و... بخرید یا در کلاس های مربوط به آن شرکت کنید) زدید، کاهش پیدا نکرد و موفقیت داشتید، می توانید این کار را ادامه دهید، اما اگر پیشرفتتان کاهش یافت، حتما با زهم مثل جدول فوق عمل کنید.

در جواب داوطلبی که می گوید "همه در زبان انگلیسی و زبان عربی ضعیف هستند، اگر من اینها را خوب بزنم موفق می شم" باید بگویم که بله، درست است، اما به شرطی که در دروس تخصصی لااقل به اندازه دیگران و رقیبانتان موفق بوده باشید. اگر همه وقت خود را به یک درس اختصاص دهید و مثلا در فیزیک بهترین باشید و در زیست شناسی در حد صفر، خب معلوم است که احتمال موفقیت تان بسیار کم خواهد شد.

ضمنا هیچ درسی را، هر چه قدر هم ضعیف یا قوی هستید، کنار نگذارید. اگر در درسی خیلی ضعیف هستید و اصلا امیدی به موفقیت در آن ندارید، باز هم سعی کنید طبق جدول بالا برنامه ریزی کنید. کم کم می بینید که با آن درس هم راحتید. حتی اگر فقط قسمت های ساده و راحت آن درس را یاد و در سر جلسه کنکور فقط به چند تست ساده از آن درس جواب بدهید، نقش بسیار زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.

خلاصه

1. درس‎ها را به تناسب اهمیت شان در کنکور بخوانیم؛ نقش و اهمیت هر درس کنکور تجربی را در جدول بالا نوشتم.

2. اگر در درسی خیلی قوی یا خیلی ضعیف هستیم، باز هم سعی کنیم همین تناسب را رعایت کنیم. مگر آنکه واقعا ثابت شود که می توانیم کاهش ساعات مطالعه درسی که در آن قوی هستیم و افزودن آن ساعات، به زمان مطالعه درسی که در آن ضعیف هستیم، مشکلی پیش نخواهد آمد. به هر حال بهتر است این کار تدریجی باشد.

3. هیچ درسی را کنار نگذاریم، حتی اگر امیدی به موفقیت در آن درس نداریم.

4. توصیه دیگرم این است که از تابستان، از همین الان شروع کنید به برنامه‎ریزی و خواندن.

 

مطالب بیشتری راجع به برنامه ریزی و دفتر برنامه ریزی که شما را برای برنامه ریزی بهتر یاری خواهد کرد:

 

ویژگی های بهترین دفتر برنامه ریزی در این مطلب می‎خواهم درباره برخی از ویژگی های برنامه ریزی خوب و البته ویژگی های یک دفتر برنامه ریزی خوب را بنویسم... ادامه مطلب...

 دانلود کتاب دفتر برنامه ریزی با فرمتpdf.  برنامه ریزی یعنی انجام مداوم و مستمر و منظم و هدفمند کارهای کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ... ادامه مطلب... 

برنامه ریزی برای کنکور؛ چگونه کنکور را تکه تکه کنیم؟!... ادامه مطلب...

 

 دانلود کتاب دفتر برنامه ریزی pdf بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور   

دانلود دفتر برنامه ریزی pdf 


نظرات کاربران

  • نام کامل :
  • آدرس ایمیل :
  • متن نظر :
  • کد امنیتی :
  • نمایش یک کد امنیتی جدید کد امنیتی
  •